torsdag 22 juli 2010

Livet vid hamnen

Här kommer några bilder som jag har tagit från terrassen där vi bor. Det är en hel del aktivitet på Mälaren utanför Västerås och det kommer båtar titt som tätt. De flesta av bilderna är tagna vid olika tillfällen.

IMG_3080_web

Kvällsbild tagen runt klockan 21.00 på kvällen. Havsörnen är på väg in till hamnen och en del segelbåtar är på väg tillbaka till småbåtshamnen.

IMG_3543_web

“Saga Lejon” är på väg in till hamnen. Båten lade till vid bryggan alldeles nedanför oss. “Saga Lejon” går från Stockholm genom Mälarens skärgård med slutdestination Västerås. De som rest med båten åker sedan med buss tillbaka till Stockholm.

IMG_3165_web

En kväll var det jättemånga segelbåtar som seglade tillsammans. Jag tror att det kallas för en regatta, men är lite osäker. En kompis som seglar mycket kallade detta för någonting annat som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det hette. I bakgrunden ser man Enhagen/Ekbacken och den lilla ön heter Kattskär.

IMG_3159_web

Segelbåtar som kryssar mellan hamnen och Kattskär. Jag skulle vilja segla en större båt någon gång; kanske tillsammans med familjen i medelhavet eftersom att jag har hört att det skall vara riktigt vackert och trevligt att segla där.

IMG_3155_web

En båt på väg in till silon som ligger i östra hamnen i Västerås. Det ser nästan ut som om båten skall köra rakt in i bryggan, men det finns gott om marginal. Det kommer ett fartyg då och då för att bunkra spannmål som sedan transporteras från Västerås.   

IMG_3718_web

Soluppgång klockan ca 04.30 en sommardagsmorgon. Solen gick upp precis bak silon i hamnen, så jag fick tyvärr inte med den på bild. Kajorna som flyger om kring i Västerås förhöjde effekten av soluppgången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar