söndag 8 juli 2007

Vansbrosimningen avklarad - 4/4 av en Svensk Klassiker

Då var det äntligen klart med klassikern och precis som jag tidigare hört var Vansborsimmet som att duscha efter Vätternrundan. :-) Det var en riktigt regnig dag som loppet ägde rum, men vad gör väl det när det enbart handlar om att bli blöt?
clip_image001
Här är jag på väg till starten vid bron vid Vanån. Det var lika många på väg dit som på väg tillbaka (även fast det kanske inte syns på bilden).
clip_image002
Gruppen före min grupp värmer upp. Varje grupp bestod av 400 personer och min grupp tillhörde en av de sista för dagen. Strax före starten fick jag en hälsning av speakern (tack frugis) som önskade mig lycka till.
clip_image003
Här går starten och det regnade friskt. Vattnet var inte så kallt som jag trodde även fast det låg på kring 17-18 grader celcius. Många simmare använde vaselin eller ull-fett för att isolera sig mot kylan, men jag valde att avstå eftersom att det även minskar friktionen mellan huden och vattnet vilket leder till att man simmar saktare. Jag kan inte säga att jag frös mer med tanke på att jag skippade fettet.
clip_image004
Strax efter starten och trångt i vattnet. Jag fick en del sparkar men det var bara att ta det lugnt och försöka crawla genom de grupper som bildades. Här är det ungefär 2 kilometer ned till kröken där Vanån rinner ut i Väster-dalälven.
clip_image005
Här är det ungefär halva sträckan och det är många simmare i vattnet. Det kändes bra att simma och jag frös inte. Längs hela sträckan var det följebåtar ifall någon skulle vilja avbryta simningen.
clip_image006
Längst ner på bilden simmar jag och jag varierade bröstsim med crawl och simmade lite ryggsim om vartannat. En kort stund senare kom jag till Vanåns utlopp och då märktes det att temperaturen i Vanån var något högre än i Väster-dalälven; det kändes ungefär som ett språngskikt inom dykningen.
clip_image007
Strax efter utloppet i Väster-dalälven kom jag till en följebåt där det satt två gubbar och höll koll. De bjöd de som ville på en skvätt saft och hejade på oss andra simmare. På deras båt hade de en skylt där det stod 854.12 meter kvar. På bilden ser man målområdet.
clip_image008
Här har jag precis kommit i mål på tiden 1:06:31. Som vanligt var det skönt att komma fram till slut och att jag dessutom nu var klar med klassikern gjorde inte saken sämre.
clip_image009
Glad med blommor och medalj! Nu återstår bara att skicka in resultaten till kansliet på en svensk klassiker. Den fina våtdräkten var ett bra fynd som jag köpte på Lidl för bara 299:-
clip_image010
Nybytt och klar och med min klubbtröja på. Sedan i oktober förra året har jag varit medlem i VSS Vuxensim. När jag duschade pratade jag med en simmare som hade simmat utan våtdräkt. Han hade legat i ett värmetält en halvtimme efteråt eftersom att han vart rejält nerkyld.
Ett stort tack till min familj som hejade på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar