Tisdagen den 19 juni var det äntligen dags för vår utflykt tillsammans med våra vänner. Målet för dagen var att flyga till Visby och att äta en god lunch på en trevlig restaurang.
Vi träffades klockan tio vi flygplatsen och gick sedan till flygplanet av model DA42 (Diamond Aircraft) som fanns vid hangarerna på Hässlö.
Planet rymmer 4 personer och är modernt med den senaste utrustningen. Blondinerna på bilden ingår inte då man köper flygplan utan tillkommer som en extra feature om man bjuder på tillräckligt med champagne och är snäll.
Min vän är mycket intresserad av flygning och har lagt ned massor av tid på att bland annat ta flygcertifikat för instrumentflygning. När det gäller flygning är det liksom i dykningen krav på olika certifikat beroende på vilket flygplan du tänker flyga och på vart du tänker flyga; man får t.ex. inte flyga genom moln utan att ha certifikat för instrumentflygning och det finns mängder med bestämmelser på vart man får och inte får flyga. Nåväl, efter ett antal checklistor och diverse anrop från flygtornet på flygplatsen fick vi klartecken till att lätta.
Kalhygget på Björnön som ligger strax intill flygplatsen, inte speciellt vackert direkt, men viktigt för trafikflyget.
Frugan med hörlurarna. Alla hade hörlurar för att kunna höra varandra.
Bron i Strängnäs - liten uppifrån men stor i verkligheten.
Här flyger vi igenom molnen och det var riktigt vackert att se det. Inom flygningen pratar man mycket om CB, dvs Cumulus Nimbus moln. CB är inte så bra vid flygning (och inte annars heller) eftersom att det är åskmoln. Det är under slutskedet av utvecklingsfasen som ett CB börjar åska och då det till slut kollapsar kommer åskskurarna.
Genomgång av landningsbanan på Visby flygplats. Det är hela tiden checklistor som måste kontrolleras då man flyger. Säkerheten är ett måste och alla flygplan har i regel dubbla system i de fall någonting skulle strula.
Framme i Visby, strax dags att landa. Man ser ringmuren som omsluter stadskärnan på bilden.
Visby är riktigt vackert precis som vädret vart då vi kom fram. Vi åt en en god lunch och passade på att se oss omkring en stund.
Flapsen används för att bromsa planet vid landning och sitter bak på vingarna.
De blåa zonerna på displayen markerar vilka områden som kontrolleras av flygledartornen. Den vita linjen markerar vår rutt. Under stora delar av flygningen användes autopilot, bortsett från under landning och vid start.
På hemvägen vart det ordentligt med regn och det var återigen vackert att se de olika skiftningarna i vädret.
Strax dags att landa, man ser planets skugga på åkern. Oscar Yankee Romeo Bravo Delta är på väg att landa på Hässlö flygplats.
11 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar