onsdag 7 januari 2009

På konferens i Prag

Öl-paus efter en kall promenad i -11 grader.

Det finns gott öl i Prag - och tur var väl det med tanke på att det var -11 grader under hela veckan.

I januari deltog jag på en konferens som ägde rum i Tjeckiens huvudstad - Prag. Det var ett mycket högt tempo under de fem dagar jag var där, dels under dagarna på själva konferensen men inte lika minst tack vare min eviga scout a.k.a. "frugis" som såg till att vi inte hade en lugn stund på kvällarna.

  IMG_0687

Frugis framför Laterna Magika som är en dansföreställning jag kan rekommendera varmt. Vi var självklart där (det enda vi inte gjorde var väl att hälsa på presidenten eller nåt...) och det var en mycket bra föreställning med väldigt duktiga dansare. Laterna Magika kombinerar dans med multimedia vilket gör att det blir en riktigt stämningsfull effekt i de föreställningar som sätts upp.

IMG_0706

På bilden ser man Karlsbron i förgrunden och Prags palats med den vita katedralen på höjden. Vi gick åt en mycket god middag på restaurang Stóleti som ligger alldeles i närheten av bron och jag kan rekommendera ett besök.

IMG_0906

Bilden är tagen på Karlsbron under kvällstid och det kändes nästan som om att miljön var taget ur en film när jag gick över bron.

IMG_0735

Det är riktigt vackert i Prag och en sak jag verkligen gillar är alla gamla hus som är bevarade. Det är gränder överallt och själva staden ligger på ett par kullar vilket ger en väldigt speciell stadsbild.

IMG_0759

Arkitektur är någonting som intresserar mig och överallt fanns det någon form av utsmyckning på fasaderna. Alla som deltog på konferensen fick en guidad visning med buss och även fast jag bara såg en massa byggnader som for förbi så insåg jag att det finns massor med historia i staden.

IMG_0860

Den astronomiska klockan med tillhörande apostlar. Varje hel timme skulle alla apostlarna komma ut genom det ena hålet och in genom det andra. Dock gjorde de inte det idag och jag tror att det måste ha berot på den stränga kylan; kan dockor frysa?

Klockan sitter på det gamla rådhuset som ligger mitt i staden och konstruerades år 1400.

 IMG_0959

Katedralen på höjden är mycket gammal och har byggts i flera etapper. Grunden för kyrkan lades någon gång i början på 1000-talet för att sedan byggas om till en katedral under mitten på 1300-talet. Den kallas den vita katedralen och är en av de vackraste kyrkor jag har sett.

En sak en kollega berättade för mig var att en kyrka blir en katedral om det finns en hemmahörande biskop där.

IMG_0779

Insidan på katedralen var lika vacker som utsidan och sprang runt och lekte japan med min nya fina kamera. Det var detaljer precis överallt och ingenting hade lämnats åt slumpen i utsmyckningen.

 IMG_0831

Detaljer från ett av kyrkofönstren - helt fantastiskt dekorerat!

IMG_0827

Samma fönster, men i större format - tänk vilken tid det måste ha tagit att göra allt detta.

IMG_0869 

I kyrkan "St. Martin in the Wall" lyssnade vi till en mycket bra konsert där tre violinister och en som celloist (heter det så?) framförde klassiska stycken av Mozart, Händel, Pachelbel, med mera. Konserten pågick under en timme och det är otroligt vad ett par instrument kan göra tillsammans med akustiken i en kyrka.

 IMG_0854

Bild på den gotiska kyrkan Church of Our Lady in front of Týn som finns mitt i gamla stadens torg. Kyrkan byggdes någon gång på 1400-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar