söndag 1 februari 2009

Skidåkning i Sälen

DSC01221

Förra helgen var vi i Sälen för att träna teknik inför det stundande Vasaloppet (öppet spår) som går av stapeln om några veckor. Det var riktigt fint väder och rejält kallt som sig bör i januari och om jag skall summera helgen så är jag nöjd med träningen.

Vi åkte till Sälen på fredagskvällen och var vid niosnåret framme vid stugan som frugis hade hyrt. En sak som är riktigt skönt med att ta en weekend eller att åka upp till Sälen är att hela familjen kommer närmare varandra plus att stressen minskar eftersom att alla måsten försvinner på något sätt. Jag tycker mycket om att få komma iväg en stund och i dagens stressade samhälle behöver vi små oaser då och då.

Målet med helgen var som sagt att jag och frun skulle få några mil i benen, men även att låta barnen få åka lite skidor/bräda plus att vi skulle ta oss en titt på en stuga på fjället.

DSC01225   

Som sagt, det var grymt bra skidspår och jag kan bara hoppas att det kommer att vara bra spår när vi skall åka Vasaloppet om några veckor. Barnen retades och sade att det var manchester i backen och perfekt åkning utför, nåväl - jag kan inte göra allt.

DSC01219

Under lördagen var det -17 grader vid Lindvallen och temperaturen höll sig stadigt under dagen. Jag åkte totalt 34 km i skidspåren som var helt perfekta; skönt att ha lite bra förutsättningar för en gångs skull, dvs om vi bortser från kylan.

DSC01224

Under söndagen vart det ytterligare 28 km, men det var så kallt att jag fick ta ett förmiddags- och ett eftermiddagspass för att inte förfrysa mig; dock visade det sig att jag förfrös mig i alla fall på örsnibbarna av alla ställen. Jag upptäckte att jag hade fått en vattenblåsa på örsnibbarna när vi kom hem igen på söndagskvällen. Även blixtlåset på min träningsjacka hade gjort ett litet avtryck på halsen i form av ett sår som såg ut som ett brännmärke; kallt var det!

2 kommentarer:

  1. Härliga bilder, men det måste ha varit kkkkkkallt.. :)

    SvaraRadera
  2. Grymt kallt var det - det kan jag lova!

    SvaraRadera