lördag 16 juni 2007

Vätternrundan avklarad - 3/4 av en Svensk Klassiker

Så var det äntligen över för denna gång och även fast kroppen är slut och knäna värker, så känns det riktigt bra. Årets Vätternrunda kan sammanfattas som bra, men riktigt blåsig under större delen av sträckan.
clip_image001
Äntligen i mål, lägg märke till den fantastiskt goda baguett-biten i handen.

14:38 kom jag i mål, 12 timmar och 44 minuter efter start och jag möttes av min familj som gav mig en blomkrans, en nallebjörn och en bit baguette (fantastiskt gott). Medans jag stod i kön för att få min medalj såg speakern som välkomnade alla cyklister nallen kring halsen och kunde inte låta bli att intervjua mig. Hon frågade vad jag ville mest av allt just då och jag sade att jag bara ville lägga mig ned och ta det lugnt.
clip_image002
Jag och en hel drös cyklister pustar äntligen ut. Lägg märke till att flaggorna fladdrar i vinden.

Kort därefter kom jag ut ur målfållan och fick äntligen krama min familj som mötte mig. De hade med sig mat och en picnic-filt och vi letade rätt på en plats i parken där vi slog oss ned tillsammans. De behandlade mig verkligen som en kung (jag = bortskämd) och matade mig med baguette, aioli (mega-fantastiskt gott om jag jämför med sötsliskiga energi-bars, gel, honungsvatten, sportdryck, osv), jordgubbar, kramar, massage, cola. Helt underbart skönt!
clip_image003
Livet känns underbart och smaken av aioli tillsammans med baguett, cola, jordgubbar och kaffe var obeskrivlig!

Som jag skrev i början var Vätternrundan riktigt blåsigt detta år. Nästa år får vi se om jag får känna på hur det är att cykla i regn; vem vet hur vädret kommer att bli då? För min del är Vätternrundan ett bra sätt att hålla sig i form och jag ser den inte som en tävling. Fast det vore ju ballt att spräcka tiden på tio timmar. :-)

Ps: Kom ihåg att vindstilla är också motvind om du cyklar i 30 km/h. Om du inte tror mig kan du ju prova på fenomenet hamsterkäft genom att säga Aaaa samtidigt som du sträcker ut huvet ur bilen eller båten när du håller en ungefärlig motsvarande hastighet. /ds ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar