tisdag 24 mars 2009

Dykrapport: Hin Daeng och Hin Mouang

IMG_3609  
Dykbåtar utanför Hin Daeng i Thailand.

Hin betyder rev, daeng betyder röd och mouang betyder lila på thailändska. Dessa rev ligger relativt långt från Koh Lanta och för att ge lite perspektiv så tog båtfärden från Ban Saladan (ban=by) till reven runt fyra timmar; bra tid för att läsa ut böcker.

IMG_3596
På väg ut till Hin Daeng och Hin Mouang åkte vi in i ett riktigt åskväder. Det kom massor av blixtar och mullrade en hel del.

Denna dag var den sista dagen i dotterns dykkurs och jag, frugis och sonen dök tillsammans med vår divemaster Andreas. Begreppet divemaster får en annan innebörd i thailand jämfört med hemma eftersom att det jag har sett av en divemaster hemma mer har varit en person som håller koll på vilka som är i vattnet och vilka tider de förväntas vara nere. De divemasters jag har sett hemma sitter oftast på land. En divemaster i thailand har till uppgift att fungera som guide under vattnet och se till att säkerheten uppfylls.

IMG_3603
Genomgång av dykplatsen inför dyket.

Vår divemaster Andreas guidade oss genom dyken dels genom sina fina illustrationer över reven och dels eftersom att han visste vart det var värt att ta sig en titt. Ett misstag som många gör (jag inräknad) är att simma för fort. När du sänker farten och inte stressar på så är det mycket lättare att upptäcka de små sakerna som t ex sjöhästar, räkor eller ornate ghost pipefish, m m.

Vi hade ett bra dyk där vi såg massor och när det var dags att göra ett säkerhetsstopp var det lite uppståndelse vilket senare visade sig bero på en valhaj som simmade förbi. Jag och mitt dykgäng såg valhajen och det är helt magiskt att se den sväva fram i vattnet.

IMG_3602
Dottern tillsammans med sin instruktör, Marie.

Tyvärr såg vi inga mantor detta år och vad vi senare fick höra så hade fiskarna i trakterna kring Koh Lanta trålat upp 11 mantor!!! Jag blir så grymt f_rbannad på ett sådant missbruk av naturen och att fiskarna dessutom trålar i ett naturreservat är obegripligt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar