torsdag 6 augusti 2009

Sälen: Operation "HALL" - Insidan del 1

Nu börjar insidan på hallen bli klar och det börjar att se riktigt bra ut. Jag har ännu fler bilder och de kommer så fort jag hunnit tömma kameran :-)

IMG_6672

Här håller jag på och isolerar väggarna. En vanlig brödkniv är det absolut bästa redskapet för att dela på isoleringen. Väggarna är 12 cm tjocka, dvs 2"5.

Vi valde att ha rejält med isolering i väggarna för att spara energi och det märktes att det blev varmt när solen låg på.

IMG_6684

På bilden ser man eldosan för ett kontaktuttag plus "kottlingar" som kommer att användas för att ge stöd till skoställ med mera. En kottling är en regel som t ex går mellan två reglar. Syftet med kottlingar är för att göra det möjligt att fästa olika saker i väggen eftersom att vanligt gips inte håller för större belastningar.

Det är viktigt att tänka igenom vart man vill ha el-uttag och lampor för att slippa komma på det när väggarna är klara. Frugis fick verkligen lida för min argumentation över VARFÖR det skall vara en trappomkopplare mellan hallen och allrummet. Gula dosor är till för dubbelgips och gröna för enkelgips, dvs är det en eller två lager med gips? I vårt fall var det två lager eftersom att vi även hade en OSB-skiva innaför gipset. Alla kablar har dragits i FLEX-rör vilket gör att det blir enkelt att dra elen med en dragfjäder.

IMG_6687

Nu är all väggisolering för ytterväggarna på plats och jag har börjat sätta dit gipset. Det som inte syns så bra på bilden är att jag även har satt dit en OSB-skiva för att ge ytterligare stöd om jag vill fästa någonting i väggen. En OSB-skiva är ungefär som en spånskiva, fast med mycket större fibrer. Oftast ser man sådana när det renoveras i gallerior osv.

IMG_6693

Takreglarna är på plats och de skall användas för att förankra takpanelen. En liten smart grej jag kom på var att lägga upp takisoleringen före jag gjorde klart taket eftersom att annars skulle jag bli tvungen att bära upp den utifrån vilket inte är helt enkelt.

IMG_6724

När väggarna var klara var det dags för taket och jag började med att häfta dit plasten. Därefter fick jag hjälp av frugis med att sätta dit takpanelen. Svärfar hade lånat ut en DVD-serie om snickerier och den snickare som spikade takpenelen på DVD:n var bara liite säkrare än vad jag var. Nåväl, efter en del svordomar och ett klämt finger satt panelen på plats. Alla spikar sattes i noten bortsett från första panel-biten plus att jag körnade dem ordentligt för att vi skall slippa se dem. Frugis har laserat taket i vitt och det vart riktigt fint!

Vi arbetade så hårt att vi fick dricka kaffet i farten - eh, nåja, kanske inte riktigt så hårt. Tack frugis för att du ser till att vi mår bra medan vi grejar!

 IMG_6729

Här har jag börjat med innerväggen som skall bli vårt eget förråd. I samma veva som vi köpte ytterdörren så fick vi med en innerdörr som var perfekt för det nya förrådet. På bilden syns även ventlilationsluckan som kommer att sitta i förrådet.

Lägg märke till takpanel-biten som är i mitten på taket; den är resultatet av ren och skär "ingenjörskonst" med extremt noggranna uträkningar över vart hålen för takdosorna skall sitta. Det tog tid, men det var det värt! Ja, jag är petig!

Värt att tillägga är att det även var en hel del småsaker som att ändra på antenn-kabeln så att den gick på rätt sida av takstolarna plus att vinden var full med gamla skidor och skräp som nu ligger på återbruket. Spånskivorna skruvades fast och alla hålrum har isolerats med drev-remsor.

1 kommentar:

  1. Kul o se abilder på andras resultat.
    Du är ju riktigt seriös (notspikade paneler).

    /Zippo

    SvaraRadera