lördag 12 januari 2008

Svensk-ön Koh Lanta

Koh Lanta är en mycket populär ö bland svenska turister. Jag behöver inte gå speciellt långt för att träffa på andra svenskar och ganska ofta ser jag t ex menyer och annan information som är skriven på svenska. I förmiddags var vi på svenska kaféet och åt en ostmacka (västerbotten-ost) tillsammans med en kopp kaffe (som faktiskt smakade riktigt gott). På väg till seven-eleven passerade vi lilla svenska skolan, som är en av två skolor för svenskar som finns här på Koh Lanta.
En liten bi-effekt på att det är så många svenskar på Koh Lanta (och även i thailand med för den delen) är att sannolikheten att jag träffar någon jag känner ökar avsevärt. Min dotter tog sitt dykcertifikat på Lanta Diver som ägs och drivs av svenskar. Hennes dykinstruktör visade sig efter lite klurande vara en gammal vän till mig (en av de s.k. Stockholmsbrudarna) som numera arbetar på Koh Lanta under turistsäsongen som sträcker sig från oktober till april. Okej, det var ju lite lustigt att jag åker över halva jordklotet för att träffa på folk jag känner igen, men det slutar inte där. Då jag var vid poolen på vår resort träffade jag på en gammal kompis som var tillsammans med en tjejkompis för ca 15 år sedan. Sjukt igen, svenskar über alles! Nåväl, idag då jag skulle gå hit för att tilsammans med frugis planera lite inför de kommande veckorna träffade jag ett par gamla kompisar från Round Table som jag satt tillsammans med huvudstyrelsen under åren 2004/2005. Undrar vilka fler kompisar jag kommer att stöta på under återstoden av denna resa.
clip_image001
RÖKNING DÖDAR står det på cigaretterna där hemma. Thailändarna är lite tuffare och visar helt enkelt hur man kan komma att se ut då man rökt ett tag. Det är bilder på en stackare som ligger med en massa slangar i munnen, ett par svarta lungor, totalt trasig mun/tänder, ett barn som knappt kan andas (passiv rökning). Budskapet går hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar