söndag 21 juni 2009

Kakeldags och varmvattenberedare!

dan_43524731

Under midsommarhelgen satte jag kaklet i köket och det vart en ganska så stor skillnad jämfört med den gamla gula färgen som var där tidigare. Det gick bra att sätta kaklet och jag börjar få ganska bra rutin på plattsättningen.

IMG_5634

Som vanligt är det en massa tricks som behövs för att det skall bli bra och i stället för att använda kakelkors valde jag att använda tändstickor. En riktig plattsättare skulle kanske ha skrikit om han såg alla tändstickorna, men jag tycker att det fungerade superbra och plattorna hamnade rätt. Ett verktyg som har visat sig vara användbart när man sätter kakel är hovtången som med fördel kan användas då du behöver fixa till plattorna vid kontaktuttag eller liknande. Vi hann med att foga plattorna så det kommer bara att vara att torka av dem nästa gång vi kommer upp till stugan.

Jag hann även med att koppla in vår varmvattenberedare och det gick bättre än jag trodde att bocka rör. I samband med att vi valde att byta skååen i köket så valde vi att flytta på VV-beredaren till den nya tvättstugan. Jag har dragit nya rör till köket och kompletterat de befintliga i badrummet med nya rör som går till tvättstugan. Det svåraste med detta lilla projekt var att dels få upp VV-beredaren på plats, men även att se till att vi hade alla kopplingar som behövdes för att koppla in alla rör. Helt fantastiskt skönt att kunna ta sig en dusch i varmt vatten.

Det märks att stugan är byggd på sjuttiotalet eftersom att allt är gult eller grönt eller träfärgat, dvs träpanel. Vi tycker om vita väggar (laserade) stilrent, grått, blått i en fin mix.

Jag tror att efter nästa duvning så kommer mycket att ha fallit på plats i storstugan.

2 kommentarer:

  1. Älskling, den är byggd 1967, men troligtvis fick slöjdläraren tag på ett parti billig grön ocg gul färg någon gång på 70-talet!

    Nya kaklet blev grymt och hela stugan har verkligen lyfts till skyarna jämfört med första gången vi var in i den. Det är tur att vi har de ögon vi har som ser möjligheter istället för hinder.
    PUSS!

    SvaraRadera
  2. Ojoj, vad du jobbar! Låter som det blir finfint när det blir klart! Vi ska också satsa på vitt på träväggarna i resten av stugan. Är just nu bara vitt i ena sovrummet. Men vi kör heltäckande.

    SvaraRadera