söndag 28 juni 2009

Målning och golvläggning

Här kommer lite fler bilder på utvecklingen i stugan och förra veckans fokus låg i huvudsak på att måla lillstugan.

Det var inte tanken att vi skulle måla denna helg, men eftersom att det var så fint väder tog vi vara på det och målade vår lillstuga.

IMG_5705

Först borstade vi fasaden ordentligt med vanliga piasavakvastar. Det är viktigt att få bort all färg som sitter löst plus all smuts som sitter i träet. Efter att fasaden var ren såg jag över alla synliga spikar med hammare och körnare.

Frugis började måleriet och slet sedan som en tok hela dagen. Vi kom ganska snabbt på att jag skulle ta de övre delarna av stugan medan hon fokuserade på de nedre delarna.

IMG_5699

Lillstugans bakre fasad före den målades. Träet skrek efter färg och det kändes skönt att se över stugan.

IMG_5714

Lillstugan när den målats klart. Bilden är lite missvisande eftersom att det började skymma när den togs plus att den är tagen med blixt på avstånd.

IMG_5712

Här håller jag på med de näst sista bitarna på framsidan. Det som inte syns på bilden är den feeding-frenzy som pågick där jag var köttstycket som alla myggor, knott och bromsar kalasade på. Om ni tittar riktigt noga på bilden så ser ni ett litet blått streck bredvid stegen till vänster och det är en insektslampa som jag tände i ett desperat försök att minska irritationen. Jag hade även dränkt mig i Mygga, dvs myggmedel, och ett annat myggmedel som vi köpte i thailand; det var säkert bra för huden?!

Jag lyckades göra en "farbror Melker" där jag fick ett par deciliter färg över mig då jag klättrade uppför trappstegen. Tur att jag är man och har hår på benen *ironi*. När jag "rullade" av färgen på benen efteråt var det inte bara färg som lossnade utan även en hel del hår.

IMG_5756

Under söndagen målade frugis klart det sista som återstod på lillstugan medan jag började klura på hur jag skulle lägga golvet i storstugan. Det var ju ingen jättestor area som skulle läggas, och frun gissade på att det skulle ta typ två timmar eller så, men som vanligt tar saker längre tid än man tror och jag var klar med golvläggningen kring klockan sju på kvällen.

Som en sista sak att göra på listan ville jag göra klart vattnet i badrummet och se till att blandaren kopplades in och självklart saknades en rör-koppling. Dock är mentaliteten i Sälen lite annorlunda mot vad den brukar vara i storstan, så efter ett par samtal per telefon hade vi fått tag på en rörmokare som bodde i Lima, men var i Östhammar, men som sade att det bara var att åka till hans lager och leta rätt på det jag behövde och lägga en slant på hans bord. Jag gillar den mentaliteten!

1 kommentar:

  1. Jag erkänner att jag är jordens tidsoptimist när det gäller renoverin, MEN det innebär att vi får massor gjort...fast vi sliter i och för sig som små röda ekorrar båda två...

    Lillstugan blev verkligen toppenfin!!

    Jag fullkomligt älskar mentaliteten där uppe, inget är omöjligt och man litar på varandra.
    PUSS!

    SvaraRadera